Proiecte

SANDWORK EXPRESIV la Scoala 85 din Bucuresti

Asociatia LAPIS si Asociatia Internationala pentru Sandwork Expresiv a inchis un nou proiect Sandwork Expresiv in Scoala 85 din Bucuresti pentru dezvoltarea personala a 16 copii din clasa a IV-a.

In proiectul anterior am oferit aceasta oportunitate pentru 26 de copiii de toate varstele din foarte multe clase, incepand de la clasa 0 la clasa a VIII-a, insa pentru a reusi organizarea grupurilor de copiii a fost nevoie de eforturi uriase pe care nu ne-am permis sa le mai repetam.

Proiectul s-a derulat in perioada 24 februarie - 10 iunie 2014 cu sprijinul a 19 de voluntari, din care 16 vor asista copiii in jocul lor in nisip, 2 vor fi observatori.

Voluntarii din acest proiect sunt:

Cristina Teodorescu, Alin, Tibi Morarescu, Eugen Parvan, Alexandra Pausan, Andreea Gatej, Daniela Sinclair, Laviana Tanculescu, Tatiana Chicu, Madalina Stoenescu, Beches Viorel, Beches Viorel, Nicoleta Cristoaie, Maria Lazar, Cristina Teodorescu, Raluca Petre, Anca Costache, Veronica Cristiea, Carmen Anghel.

Instruirea si suportul emotional va fi asigurat de Cristian Constantinescu si Ileana Efrim, amandoi psihoterapeuti de orientare analitica si sandplay.

  • Copiii - cine sunt ei? ce nevoi au? 

Un studiu efectuat de Centrul pentru Studierea Copiilor Yale a relevat faptul că majoritatea copiilor care provin din medii sărace se confruntă cu întârzieri în dezvoltare, dificultăţi de învăţare, probleme de comportament, risc crescut de abandon şcolar, abuz de substanţe, delicvenţă juvenilă sau  sclavie sexuală. Statisticile EUROSTAT arată că, deţinând un procent de 48,7%, dintr-un total de 4 milioane de copii care se confruntă cu riscul sărăciei şi al excluziunii sociale, România deţine locul trei în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte abandonul şcolar, locul doi la violenţa în şcoli şi primul loc în rata avorturilor şi a natalităţii la copiii sub 18 ani.

  • Obiective(psiho/sociale)

Rezultatele studiilor şi cercetărilor practice au arătat că  o intervenţie psihologică timpurie “suficient de bună” conduce la o creştere a adaptabilităţii şi a rezultatelor şcolare, la copii care provin din medii defavorizate, şi poate transforma copii cu probleme de integrare scolara în persoane integrate social şi creative.

  • Strategie/abordare/metoda 

Aşadar, trebuie acţionat cât mai timpuriu. Ca răspuns la această nevoie urgentă de intervenţie, am creat un instrument psihologic redutabil din punct de vedere al raportului cost/eficienţă, destinat copiilor de toate vârstele, indiferent de mediul din care provin sau de capacităţile intelectuale ale fiecăruia.

In prezent unui consilier psihologic şcolar îi sunt repartizaţi 1000 de copii, ceea ce face dificila acoperirea necesarului de consiliere psihologică in unitatile scolare. In acest context proiectul nostru propune implicarea unor voluntari formati într-un timp extrem de scurt (5 luni, faţă de cei 8 ani de formare necesari pentru a deveni un psihoterapeut autorizat), astfel încât aceştia pot oferi suport emoţional în sesiuni de grup pentru un număr semnificativ de copii din comunităţile vulnerabile.

Sandwork expresiv are la baza initiativa psihoterapeutilor de orientare analitica si sandplay de a iesi din cabinetele proprii si a sprijini voluntar si gratuit dezvoltarea personala a copiilor  defavorizati social care nu pot beneficia de sprijin economic pentru a urma o terapie sau alte programe platite de dezvoltare personala. Principiul este acela de acces universal al copiilor la servicii de suport emotional necesare pentru dezvoltarea emotionala si cognitiva armonioasa.  
Sesiunile de sandwork de grup sunt organizate săptămânal, timp de cate o ora. După 12-16 săptămâni, la majoritatea copiilor se pot observa modificări relevante în modelul de funcţionare comportamental şi emoţional.

  • Logistica

Logistica necesară constă într-o colecţie de mici figurine şi miniaturi, care simulează, la dimensiuni micro, o întreagă lume, structurate pe categorii care să stimuleze interesul copilului pentru joacă; pentru fiecare copil este necesară o cutie de lemn/plastic cu fund albastru (culoarea mării/cerului), ale cărei dimensiuni, de aprox. (L)60cm x (l)40cm x (H)8cm, acoperă câmpul vizual, oferind limitările necesare; nisipul, ca fundaţie necesară pentru joc şi ca element sensibil care înregistrează starea psihologică a celui care se joacă. Materialele folosite sunt in intregime asigurate din donatii.